Poble Vell - Corbera d'Ebre Visual LightBox Gallery generated by VisualLightBox.com

Cotes

En cotes com la 480, la 500, la 510, la 496, la 477, la 371, la 377, la 378, la 356, la 426 ( a la Vall del Vilaverd ), la 402 .... i altres, hi trobem centenars de quilòmetres de trinxeres amb elements propis d’aquest tipus de fortificacions: nius de tirador, refugis, post de comandaments .. Infraestructures que amb els pas dels anys han anat quedant soterrades.

Cotes com la 287 que fou defensada pel 50è batalló de la XIII Brigada de la 35a Divisió, conegut com a batalló Mickiewicz, que integrava als brigadistes polonesos. O la zona del Cucut on hi van combatre les brigades internacionals com la Marsellesa i Garibaldi. Fortificacions històriques com la punta del Cucut (defensada per la 45a Divisió Internacional ), la Pila, les Malees, el coll de l’Anís o el Coll del Coso ( cotes 350 i 341 ), la cota 705 ( on en direcció a Gandesa i a la rotonda en direcció a Tortosa i a tres quilòmetres desviar-se a la dreta (Senyalització Fontcalda). Seguir la carretera i desviar-se a l'esquerra pel camí de terra (senyalització cota 705) i pujar fins a dalt de la cota ), no poden quedar en l’oblit.

Aquests turons no són només desnivells geogràfics, sinó que són part de la història. Cada turó, cada cota, és una fortalesa edificada per les tropes republicanes per evitar l’avanç de les tropes franquistes. Indrets que en la batalla i amb el pas dels dies, es converteixen en immenses fosses comunes. Els supervivents es refugien en quilòmetres de trinxeres i petits refugis excavats a la roca que encara es poden veure i tocar.

La Cota 402, anomenada així en argot militar pel fet de trobar-se a 402 metres sobre el nivell de la mar, és un espai recuperat recentment, una zona articulada al voltant d'un turó al nord de Corbera d'Ebre que va servir com a lloc de comandament de la 35ª Divisió de l'Exèrcit Popular de la República durant els primers dies de la Batalla de l'Ebre, quan es disposava a conquerir Gandesa.

No podem deixar d'anomenar el Coll del Moro. Seguirem per la Nacional 420 en direcció a Calaceite i prendrem la sortida als 7.8 quilòmetres (senyalització Poblat Ibèric). Aquí durant la Guerra Civil Espanyola el general Franco hi va ubicar el seu quarter per dirigir l'estratègia de la Batalla de l'Ebre.

No ens oblidem del Memorial de Camposines: En direcció Móra d’Ebre per la nacional 420 i desviant-se a l’esquerra en direcció Flix als 6.6 quilòmetres. Seguir direcció Flix i just als 800 metres girar a la dreta (hi ha una senyalització Memorial de les Camposines). Aquest memorial, construït sobre una antiga trinxera de la Guerra Civil, és un espai de record als combatents desapareguts. Aquí es dipositen les restes òssies que, encara avui dia, apareixen als escenaris de la Batalla de l'Ebre.

La superfície del terra supura història, però només per a aquells que la volen veure.